Saturday, December 29, 2007

السادة الاطباء ....شكرا

وعلى غير العادة

انا متفاءلة جدا النهارده

يمكن لان الاجازة قربت(واكيد ده شئ بيخلى شباب مصر كله يتفاءل)

لكن بصراحة بقى انا لاول مرة شفت عملية انقاذ حياة انسان

كاملة وبكل انفاعلات الناس فى الموقف ده

وشفت اطباء بجد اتشرف انهم موجودين فى المهنة دى

وحسيت ان الواحد ميخافش وهم موجودين

بس مش هكمل واقول بقى انى اتمنيت انى ابقى مريضة عشان يعالجونى

لالالالالالا مش للدرجة دى

بس فعلا تملكنى (حلوة اوى تملكنى دى )
شعور بالفخر
وسالت نفسى سؤال

ياترى كل واحد قرر انه يمارس مهنة الطب سال نفسه

انا فعلا جدير بالمهنة دى واقدر انقذ -باذن الله طبعا -حياة انسان وانا قد المسولية ولا لأ؟

وانا اصلا مهتم انى انقذ الارواح المعذبة ولا مش هبقى قد المسئولية؟

انا نفسى مسالتش نفسى بصراحة

بس كنت حبه انى اكبر ابقى دكتورة

البالطو والسماعة وعيادة ولازم طبعا تكون بالعيانين

وبابا وماما يفرحوا لما حد يقولهم يبقوا خلوا الدكتورة تفوت على فلان تشوفه لاحسن تعبان

يعنى الحركات بتاعة الافلام دى

اكيد كل واحد من الى فكر يدخلها كان فى دماغه كده بردوا

بس انا دلوقتى بفكر وقبل مانتخرج بسنة واحدة بس

ياترى انا هبقى قد المسئولية ولا لأ ؟ هل هقدر اخفف الالام الناس ولا هكون سبب فى زيادتها

اللى شفته النهارده فى انقاذ المريض المصاب فى حادث تصادم كان بجد مثال مشرف

مهارة

اهتمام

اتقان

روح الفريق

التعاون لصالح المريض بغض النظر عن اى مناصب

اكيد الوصف مش كفاية بس المنظر كان بجد رهيب

لما تحس ان انسان هيموت قدامك وغارقان فى دمه وبعد شويه

تشوفه منقول فى منظر مطمئن واحسن على سريره وحوله من يهتم لامره

اكيد ده يقرب المنظر شويه

عشان كده حسيت انى عايزة اقول لهؤلاء السادة الاطباء

شكرا-(مش بس على العمل)-

لكن على التمسك بانسانيتهم وادميتهم لحد دلوقتى

فى عصر تحطمت امامه كل الانسانيات





2 comments:

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

جميل جدا انقاذ مريض

وجميل انك تبقي مشارك ولو حتي بأقل الأشياء
من ثلاث أيام ووضعت في موقف حسسني إني لازم اكون أحسن من كده كمان وكمان

ولازم الواحد مننا يعمل لما بعد التخرج عشان ساعتها هيبقي مسئول قدام ربنا عن حياة المرضي

شكرا للأطباء الذين بذلوا هذا المجهود وشكرا لك كثيرا

طهقان said...

مافيش طباخين ؟