Sunday, November 25, 2007

اجمل مثلث فى حياتى

مش هقول كلام كتير فقط هوجه رسالة
مش بس الى من قام معى بذلك الموقف الجميل
ولكن لكل صديق
لكل صديق ابعدته الحياة ومشاغلها عن صديقه
ولكل صديق يعاند نفسه وفى خلاف حالى بينه وبين صديقه
ولكل صديق يفكر فى ترك صديقه
ولكل صديق ابتعد عن صديقه فى وقت كان بامس الحاجة اليه
كمان اكتر بقى لكل صديق وقف جنب صديقه فى مشكله
تعالى اعرف شعور صديقك ناحيتك وناحية وقوفك معاه ايا كان شكله
ولو كانت بكلمة




كلمة لها مفعول السحر فى النفوس
كلمة من صديق حقيقى لصديقه وقت الشدة
مفعولها اقوى من كل ادوية العالم
تكفى منه نظره مشجعة وكلمة حانية
فنحن بشر ومهما انفعلنا واظهرنا عداء او غضب فى اى وقت
تكفى كلمة او لمسة حانية لينكمش كل هذا الغضب وتعود راحة البال
حتى وان لم تحل المشكلة فوجود صديقك جانبك يشعرك بالامان
مهما كنت قويا وتستطيع حل المشكلة بنفسك
هذه الكلمة ازالت عنى الالام نفسية شديدة كنت اعانيها
سمعتها من 3 اشخاص مش عارفة من غيرهم كنت هعمل ايه
الحمد لله لى اخوتى يهونون على مشاكلى باستمرار عند حدوث اى شئ
ولكن نظرا لتساوى اعمارنا-صديقاتى وانا-احسهم شئ اخر
فبمجرد ان علموا بحدوث مشكلة لى لم تتوان احداهن -ادامهم الله لى نعم الهدية-عن الاطمئنان
وشد ازرى وتشجيعى على نسيان مشاكلى والبحث عن حل بهدوء
وبمحاولات رقيقة مثلهم ازالوا بكائى وحولوه الى ضحكة صافية
لا يصدقها من كان يرى دموعى وبكائى من وقت قريب
بمجرد ان احسست باهميتى عندهن وحزنهم لاجلى احسست
بانه لايحق لى ان احزن وانا امتلك تلك المجموعة الرائعة من الصديقات
حتى لااسبب لهم اى شعور بالحزن على.
احساسى ان دموعى لها قيمة عند احد غيرى غير من شعورى تماما
فبدل من حزنى على ماقد تم احسست بسعادة بالغة
وكيف لا وهناك من يحبنى انا مثل هذ الحب
عندما تدرك قيمة شيئا لم تكن تقدره حق قدره
تشعر بالامان والفرح الشديد لامتلاكك واياه
انا بس مش عارفة اوجه ليهم شكر الزاى
انا بس عايزة اوعدهم انى بجد عمرى ماهنسى وقوفهم معايا
عايزة اقولهم ان الضحكة اللى صنعوها هما على وجهى ليها
قيمة اكتر من كنوز الدنيا عندى
واحسن من اى ضحكة ارتسمت على وجهى من زمن طويل
(مش طويل اوى بما اننا متفقين انى مش عجوز فى ال98 من عمرها)(اكيد ده مفروغ منه
ليى 3 صديقات اغلى عندى من الذهب ومن كل الكنوز
بالفعل هما كنزى فى هذه الدنيا
يارب خليهم ليا
حسه انى عايزة اخليهم سعداء دايما هما كمان
وحسه انى لو كنت بحبهم بنسبة 100%قبل كده
اصبحت دلوقتى 1000000%

اللى عايزة اقوله اكتر من كل حاجة
الانسان ميبخلش بحنانه مادام قادر عليه
لان البخل فى المشاعر قاتل ومدمر
ويقتل كل شئ جميل داخل الانسان
ويتركه اشلاء مبعثرة من الصفات الكريهة
ايه الى هنخسره لما نقول كلمة حلوة او
نضم بعض بلمسة حنينة
نبطل نشيل من بعض
ليه دايما الواحد بصراحة دايما يفهم غلط وبمزاجه
ويعاند لما يعرف الحقيقة
ليه كلمة اسف صعبة على لساننا
رغم انها بتنزع البغض والاثار السيئة
اعتقد ان اثر لمة الاصحاب والناس مع بعضها
لهو افضل الف مرة من تنافرهم بسبب عند احمق
الخلاصة
لا غنى عن الوجود الاخر فى حياتك
فابحث عنه حتى تجده
وعندها تشعر بصورة الحب كاملة وقد تراءت لك اركانها

تحياتى وتمنياتى

4 comments:

أبوسويلم said...

يا بختك بصديقاتك يا ستى
ربنا يخليكم ليعض دايما
ويا رب ما يحيب لك زعل تانى
الصداقة
من اجمل ما قد يصادفه انسان فى حياته صداقة حقيقية
تشعرى معها وكأن صديقك صار جزءا عزيزا منك تتمنى له كل خير وتشعرى وان اصابه مكروه كانه اصاب وسيداء قلبك فتحزنى لحزنه زلكنك تتعالى على المك لتخرجيه من حزنه
يا ريت كلنا نحب بعض ونحب الحياة
ونحب مصر
ام الدنيا
فكرة جميلة
وسلام

something like love said...

اكيد الاجمل انك حضرتك تشرفنى بردودك الجميلة
ودعواتك الرقيقة
وربنا يخليلك اصحابك ومايحرمكوش من بعض ابدا

لانها فعلا اغلى شئ فى حياتنا الصداقة دى

وطبعا اللى يعرف يحب اصحابه كده لازم يكون بدأ اولا بحب بلده
افكارك اجمل يابو سويلم
شرفتنى

دكتور كسلان said...

البوست جميل جدا

فعلا الصداقة دى اغلى شئ فى حياة الانسان

انا لم بكون متضايق

ما احسش بالراحة غير لما اشوف اصحابى

اقعد معاهم وافضفضلهم

وفعلا بكلمة منهم بحس بالراحة

ربنا يخليلك صديقتك

ويديم عليكم السعادة

سلااااااااااااااااااااااااام

Anonymous said...

طبعا لا غنى عن الصديق

بس مش اى صديق

الصديق الى فعلا يخاف عليك ويحبك ويتمنالك الخير

انا بجد باحسدك على اصحابك

لانى للاسف انا واصحابى مش كده

هو احنا صح بنحب بعض بس وقت الضيق يعنى محدش بيهتم اوى

هما ممكن يواسونى بس خلاص لسه مضايقه خلاص هيعملوا ايه

ولذلك بطلنا نحكى لبعض عن الهموم بقيت علاقتنا اقرب الى الزماله

انا بقى صديقتى الوحيده فى الدنيا هى نفسى


بس بجد ربنا يخليكم لبعض يارب